Poland

The News of Eastern Europe: Brought to You by Russia

For ten years, the Russian government has built media across eastern Europe. They are becoming a fearsome player in the region’s media market.
 
Last March, far-right British activist Jim Dowson told the Guardian that the website Patriotic News Agency, which he had launched in July 2016 to spread pro-Trump propaganda, has bases in Hungary and Serbia. He said that other such platforms are also based there.
 

Public Media Must Finally Change

Critics of taxpayer funding for public media are on the rise; and for good reason. It’s time for public media to take their audience seriously.
 
Sieglinde  Baumert, 46, from the small town of Geisa, in the German region of Thuringia, last year became the first person ever sent behind bars for failing to pay the license fee. This is a tax that all German households are obliged to pay to finance the country’s public service media, namely the TV channels ARD and ZDF, and the German radio.
 
Ms Baumert was sentenced to six months in prison. In April last year she was released from jail after two months, as the German public broadcaster dropped the case against her.
 
Increasingly, Germans are caterwauling about legal provisions forcing all households in Germany to pay €17.50 (US$21) a month to keep the country’s radio and TV in business. They say that they should be free to decide what media they want to fund. In 2015, the agency collecting the license fee in Germany issued over 25 million warnings to households who failed to pay this fee, an increase of about 20% compared to the previous year.
 
But Germany is not an isolated case. Controversies over the funding of public media are rife elsewhere.
 

Public Service Media in Europe: Exit Through the Back Door?

Recent turbulence at the Polish public broadcaster was seen by some observers as another political football game. Public broadcasting will survive any market or policy changes, however tumultuous they are, they say. But Minna Aslama argues that public TV has fallen out of political favor in many countries now. Even well-established broadcasters in western countries are likely to be dramatically downsized.

Poland has been featured in global news in the past weeks. A controversial law was passed that allowed the replacement of the directors of Polish public TV and radio with political appointees.

The Center for International Media Assistance (CIMA) notes that this may well be the first step by the Polish government in curbing all free media and commercial outlets. CIMA also reminds us that just a few years before Poland, Hungarians witnessed a severe media crackdown.
 

Government Sacks Heads of Polish Public Media

TVP is to be headed by a politician.
 
Poland’s President, Andrzej Duda signed a controversial law today that enables the conservative Law and Justice (PiS) party to appoint the directors of the country’s public TV and radio. Thanks to the new legal provisions, the treasury minister now has the full power to hire and fire the heads of the Polish public service broadcasters, which have a healthy audience share. Before the law was passed, only a media supervisory committee could do that.

 

Ruling Conservatives Want to Install Their Stalwarts at the Helm of Public Media in Poland

The Law and Justice (PiS) party, who won last year’s elections in Poland, rushed to adopt legislation in the last days of 2015 allowing them to fully control the public media management. Criticism abounds, but the government doesn’t care.

“You were talking about introducing BBC standards in Polish public media, but in reality you made Russia Today of them.” It was one of many critical remarks opposition MPs made on the night of 29 December 2015 in the Polish Parliament as the ruling Law and Justice (PiS) party expeditiously pushed through the bill allowing the Minister of Treasury to change all executives at public television and radio immediately. The remark was related to Russia Today (RT), Russia’s international broadcaster, known as the mouthpiece of the Russian government.

Chilling Prospects for Media in Poland: Winners in Recent Elections Ready to Purge the Media

The victory of national conservatives in the Polish elections last week is a harbinger of grim times for the country’s journalists. Are their plans similar to those of premier Viktor Orban in Hungary? They resemble them, but bringing the media into line will not be a cakewalk in Poland.

In 2016 public media will become national media in Poland. This is what politicians of Law and Justice (PiS), the national conservative party, declared after winning the 25 October parliamentary elections and, earlier in May 2015, the presidential ones. It means a revolution for Polish Television (TVP) and Polish Radio (PR), strong public broadcasters that have 31% and 28% share of the market, respectively.

But what does it mean in reality for them to become national media?