Local Reporter

Maria Teresa Ronderos
3 October 2018
The director of the Program on Independent Journalism (PIJ), the flagship journalism program of the Open Society Foundations (OSF) has quit, the OSF announced. Ms Ronderos took the helm of the program in 2014 after the resignation, a year earlier, of Gordana Jankovic of Serbia, the former head of the program for more than a decade.
 
Romania
29 September 2018
ast year, the Ministry for the Romanians from Everywhere allocated €20,000 to fund the website Usd24.ro, a website that republishes all the articles from the Romanian version of the Russian publication Sputnik, Recorder.ro reported.
 
Hungary
26 September 2018
Hungarian businessman Zoltan Speder sold in mid-September 2018 his stake in the company cemp-X Online, which owns several publications and indirectly controls Index.hu, Hungary’s largest independent news website.
 
Czech Republic
25 September 201
The Council for Radio and Television Broadcasting (RRTV), the broadcast regulator in the Czech Republic, asked the owners of TV Barrandov to explain why they stopped broadcasting news as of 22 September 2018, the local website MediaGuru reported.
 
Galicia
16 September 2018
The staff of CRTVG, the public broadcaster in Galicia, an autonomous community in northwestern Spain, took to the streets to call on the government to stop meddling in the station’s affairs, wrote the Spanish daily El Pais. The journalists were supported by the staff of RTVE, Spain’s nationwide public broadcaster.
 
Romania
8 September 2018
The Romanian media loves so much the tabloid fare that nothing is considered too much to be broadcast. Journalists are game to air anything, even shows catering to the most lugubrious tastes, as long as such content attracts eyeballs.
 
Soft power
9 September 2018
Using companies incorporated in Serbia and Cyprus, the Russian government has been funding in recent years a bevy of news websites in Eastern Europe to crank out articles promoting the interests of the Russia government, according to a story broken jointly by BuzzFeed News, Postimees, a newspaper in Estonia, and Re:Baltica, an investigative journalism shop covering the Baltic countries.